Auton vianhakuun sopivan oskilloskoopin valinta ei ole helppoa. Tässä kokemukseen ja tietoon perustuvaa ohjetta oskilloskoopeista:

* Oskilloskoopin on oltava auto-oskilloskooppi jossa on auton signaalien mallikuvaajat ja niille automaattiset asteikkojen asetukset.

* Sopiva kanavamäärä on 4-kanavaa. Eli pystytään samanaikaisesti mittaamaan ja seuraamaan neljää signaalia. 2-kanavainenkin usein riittäisi, mutta hintaero on varsin pieni vs. 4-kanavinen.

* Oskilloskoopin kaistaleveys, taajuusalue, MHz-luku. Autosta mitattavat perinteisen tekniikan taajuudet ovat pieniä. Esim. kampiakselin asentotunnistimen signaalitaajuus on max. 0,5 MHz, suurimmat taajuudet ovat CAN-signaaleissa n. 2 MHz. Uusien nopeiden FDCAN ja DoIP signaalien taajuudet ovat huomattavasti suurempia ja vaativat siten eri kertaluokan oskilloskoopin jos on tarvetta analysoida CAN signaalia tarkemmin kuin pelkästään low ja high signaalien olemassaoloa. Oskilloskoopille ilmoitettu taajuusalue jakantuu kanavien kesken, eli 4-kanavaisessa 20 Mhz oskilloskoopissa on käytettävissä 5 MHz/kanava. Muutaman kymmenen MHz oskilloskooppi on sopiva, mitään kalliita satojen MHz teollisuusoskilloskoopeja ei ole tarpeen hankkia peruskorjaamon käyttöön.

* Varusteet: Lyhyet 1m kaapelit ovat kätevät moottoritilassa tehtäviin mittauksiin ja pitkät 3 m kaapelit jos autoa pitää nostaa mittauksen aikana ylös.

hauenleuat ovat hyvät maajohdon kytkentään ja piikit pistokkeen takaa mittaamiseen. Pienikärkinen virtapihti myös ihan ehdoton vaikkapa polttoainesuuttimen toiminnan tarkastuksessa ja vuotovirtojen mittauksessa. Breakout kaapelit myös käteviä.

* Testerin yhteydessä oleva vai erillinen tietokoneella/läppärillä oleva oskilloskooppi? Lähtökohtaisesti on niin että testerit ovat korjaamolla jatkuvassa käytössä vikakoodien luvussa ja huoltojen nollauksissa, niitä ei kannata sitoa pidempään vianhakuun, siis erillinen oskilloskooppi. Jos korjaamolla on yksi mekaanikko tai sähköön ja vianhakuun erikoistunut mekaanikko jolla omat laitteet niin silloin testeri-oskilloskooppi yhdistelmä on hyvä, ei monia laitteita, kaikki samassa.

* Mitä hankkisin? Niin kummallista kuin se onkin niin järkevää valmista autokorjaamolle sopivaa oskilloskooppisettiä ei oikein löydy. Aina puuttuu jotain tai on jotain turhaa. Siksi olen koonnut setin jossa ovat kaikki perustarpeet ja jonka kaikkia komponentteja saa näin myös erikseen jos käytössä rikkoontuu tai häviää, niinkin joskus käy...

* Ja kaksi vaihtoehtoa. Oskilloskooppi varusteineen, jolloin ohjelman asennus korjaamolla jo olevaan läppäriin tai valmis paketti läppärille asennettuna heti käyttövalmiina. Hyvä budjetti-valinta on oskilloskooppi asennettuna käytettyyn/huolettuun Lenovon läppäriin.

Oskilloskoopit

1 380,00 €

Ei varastossa

24,00 €

Ei varastossa

16,00 €

Ei varastossa

16,00 €

Ei varastossa

16,00 €

Ei varastossa

185,00 €

Ei varastossa

196,00 €

Ei varastossa